“The most important trip you may take in life is meeting people half way”

(Henry Boyle)

 

1

Anunturi

1. Ce este medierea?

Prin definitie medierea este o modalitate amiabila, conciliatoare de solutionare a conflictelor care reprezinta o alternativa la modalitatea clasica de solutionare a litigiilor prin apelarea la instantele de judecata. Medierea se desfasoara cu ajutorul unei terte persoane specializata, in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate
Medierea reprezint
? in sine un proces a carui evolu?ie si reusita depinde în mare masur? de interesele p?r?ilor ?i gradul de receptivitate a acestora. Medierea se bazeaza tocmai pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile.

2. Care sunt avantajele medierii?

Viteza de solutionare, medierea poate sa inceapa intr-un termen relativ scurt dupa declansarea unui conflict. Devine din ce in ce mai disponibila si exista multi mediatori dispusi sa isi asume sarcina de a asista partile in rezolvarea problemei lor. Rezolvarea disputei este posibila in interval de cateva ore, zile sau saptamani, in functie de complexitatea problemelor si de obicei se rezolva in una pana la cinci sedinte de mediere.

Costul redus, medierea poate aduce beneficiipartilor in termeni de timp si bani, car eambele ar fi extinse in cazul litigiului de durata sau al procedurilor de arbitraj. Cu exceptia timpului pierdut in cadrul procedurilor, costurile sunt cele legate de plata pe ora a mediatorului si rambursarea cheltuielilor ocazionate de acea mediere, daca exista.

Intimitatea, procesul de mediere este confidential si privat, prin urmare se evita expunerea conflictului si a oricarei informatii care este solicitata in procedura sedintelor publice din sistemul de judecata.
Partile sunt interesate de confidentialitatea problemelor care pot aparea in mod firesc, indiferent daca aceste probleme sunt de natura familiala, de afaceri sau cu privire la diferende de natura civila sau penala.
Agen
?ii economici sunt cei mai interesa?i în confiden?ialitatea unor anumite probleme parvenite în timpul activita?ii , rezolvarea problemelor care pot ap?rea atât între partenerii de afaceri cât ?i cu angaja?i f?r? implicarea organelor de stat , a presei ?i a opinei publice .Medierea aduce dup? sine unul din cele mai marii beneficii pentru busines ?i anume p?strarea secretelor de afaceri ?i a numelor p?r?ilor implicate în conflict .

Caracterul informal, cadrul pentru mediere ar trebui sa fie unul relaxat si informal. Aceasta implica comunicarea deschisa si se axeaza pe rezolvarea fara confruntare a problemelor.

Controlul asupra rezultatului, partile aflate in conflict au fost de acord in mod voluntar sa utilizeze acest proces pentru a ajunge la propria lor solutie. Ele isi definesc propriile standarde de corectitudine in ajungerea la o solutie si prin urmare sunt responsabile procesului de mediere. Acest simt al controlului duce la sentimente de multumire si de proprietate asupra procesului.

Satisfactia partilor, in plus la elementul de control, faptul ca partile au fost de acord in mod voluntar sa incerce medierea intr-un efort de a-si rezolva disputa si ca au fost de acord ca un mediator sa le asisite la proces, aduce sentimente de multumire ambelor parti, care simt ca fac progrese. Astfel se furnizeaza cadrul pentru o solutie permanenta, acceptabila a conflictului, care probabil le va imbunatati relatia.

3. Ce este mediatorul?

Mediatorul este o persoana care a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor, in conditiile legii si care este autorizat de catre Consiliul de mediere in conditiile legii. 
Mediatorii isi pot desfasura activitatea in cadrul unei societati civile profesionale, al unui birou in care pot functiona unul sau mai multi mediatori asociati, cu personalul auxiliar corespunzator, sau in cadrul unei organizatii neguvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.

4. Cum alegem un mediator?

Tabloul mediatorilor pune la dispozitie date referitoare la mediatori cu privire la:

- numele si prenumele mediatorului;

- sediul profesional;

- pregatirea de baza a mediatorului, institutiile la care s-a format si titlurile cu care le-a absolvit;

- domeniul medierii in care acesta este specializat;

- durata experientei practice in activitatea de mediere;

- limba straina in care este capabil sa desfasoare medierea;

- calitatea de membru al unei organizatii profesionale in domeniul medierii, precum si dupa caz al altor organizatii;

- existenta unei clauze de suspendare

Instantele afiseaza tabloul mediatorilor la sediul acestora. Tabloul mediatorilor poate fi gasit pe site-ul Consiliului de Mediere la www.cmediere.ro

5. Cine poate beneficia de mediere?

Pot recurge la mediere atat persoanele fizice cat si persoanele juridice, toate organizatiile si asociatiile legal constituite, in mod voluntar, inclusiv dupa declansarea unui proces in fata instantelor competente .

6. Cand se poate recurge la mediere?

Dacã legea nu prevede altfel, pãrtile, persoane fizice sau persoane juridice, pot recurge la mediere în mod voluntar, inclusiv dupã declansarea unui proces în fata instantelor competente, convenind sã solutioneze pe aceastã cale orice conflicte în materie civilã, comercialã, de familie, în materie penalã,precum si în alte materii, în conditiile prevãzute de prezenta lege. Persoanele fizice sau persoanele juridice au dreptul de a-si solutiona disputele prin mediere atât în afara, cât si în cadrul procedurilor obligatorii de solutionare amiabilã a conflictelor prevãzute de lege.

 

7. Ce se poate media?

 

Se poate recurge la mediere pentru orice conflict din materie civila, comerciala, de familie, penala (doar in cauzele penale care privesc infractiuni pentru care, potrivit legii, retragerea plangerii prealabile sau impacarea partilor inlatura raspunderea penala), precum si in cazul conflictelor din domeniul protectiei consumatorilor.

 

8. Ce nu se poate media?

Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile , potrivit legii, nu pot dispune prin conventie sau sau prin orice alt mod admis de lege.Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile , potrivit legii, nu pot dispune prin cinventie sau sau prin orice alt mod admis de lege.Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile , potrivit legii, nu pot dispune prin cinventie sau sau prin orice alt mod admis de lege.Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile , potrivit legii, nu pot dispune prin cinventie sau sau prin orice alt mod admis de lege.

 

 

În baza Procesului de consultare cu membrii organizatiilor din domeniul medierii, desfasurat în perioada 1 iulie - 5 septembrie 2007, a proiectului de Standard de formare elaborat si adoptat de Consiliul de mediere prin

Hotarârea nr. 8 din 1 iulie 2007, în temeiul art. 9 alin. (2), art. 20 lit. b) si al art. 71 alin. (1) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, Consiliul de mediere adopta prezenta hotarâre.

ART. 1

Se aproba Standardul de formare a mediatorului, prevazut în anexa care face parte integranta din prezenta hotarâre.

ART. 2

Prezenta hotarâre intra în vigoare la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Presedintele Consiliului de mediere,

Anca Elisabeta Ciuca

Bucuresti, 7 septembrie 2007.

Nr. 12.

ANEXA

STANDARDUL DE FORMARE A MEDIATORULUI

CAPITOLUL I

Introducere

ART. 1

Calitatea de mediator se dobândeste în conformitate cu dispozitia art. 7 lit. g) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, denumita în continuare Lege, prin autorizarea de catre Consiliul de mediere a persoanelor care îndeplinesc conditiile prevazute la art. 7 lit. a) - f) din Lege.

ART. 2

În conformitate cu art. 7 lit. f) din Lege, conditia necesara în vederea autorizarii este absolvirea cursurilor pentru formarea mediatorilor, în conditiile legii, sau a unui program postuniversitar de nivel master în domeniu, acreditat conform legii si avizat de Consiliul de mediere.

ART. 3

(1) Formarea profesionala a mediatorilor se asigura prin organizarea de cursuri de catre furnizori de formare autorizati conform legislatiei în materia formarii profesionale a adultilorsi de catre institutiile de învatamânt superior acreditate.

(2) În toate cazurile, formarea profesionala trebuie sa asigure dobândirea competentelor profesionale prevazute de Standardul ocupational al mediatorului, prin organizarea de cursuri de specialitate.

ART. 4

(1) Formarea profesionala a mediatorilor se finalizeaza cu un examen de absolvire, organizat in conformitate cu hotarârile adoptate de Consiliul de mediere.

(2) În urma absolvirii examenului, se elibereaza un certificat de absolvire însotit de un "Supliment descriptiv al certificatului", în care se precizeaza competentele profesionale dobândite si numarul de ore de pregatire, în

conformitate cu cerintele de continut ale programelor de formare.

ART. 5

Certificatul de absolvire atesta absolvirea cursurilor de formare a mediatorilor, certificadobândirea competentelor profesionale ca mediator, conform Standardului ocupational al mediatorului, si reprezinta documentul prin care se îndeplineste dispozitia art. 7 lit. f) din Lege în vederea autorizarii ca mediator.

ART. 6

(1) Institutiile de învatamânt superior acreditate, care organizeaza cursuri de nivel master în domeniul medierii, vor evidentia clar si distinct în cadrul cursurilor pe care le desfasoaracare este numarul de ore si continutul programului de formare a mediatorilor, cu respectarea conditiilor de calitate adoptate prin hotarârile Consiliului de mediere si a Standardului de formare a mediatorilor.

(2) Pentru programele de formare a mediatorilor incluse în cursuri de nivel master acreditate, institutiile de învatamânt superior se supun acelorasi reguli de avizare, evaluare, examinare si control stabilite prin hotarârile Consiliului de mediere pentru furnizorii de formare, mai putin autorizarea prevazuta de cadrul legal în domeniul formarii profesionale a adultilor.

ART. 7

În vederea asigurarii calitatii cursurilor organizate pentru dobândirea competentelor ca mediator, în conformitate cu art. 9 alin. (2) din Lege, programele de formare în domeniul medierii vor fi întocmite pe baza

criteriilor cuprinse în standardul de formare elaborat de Consiliul de mediere si vor fi avizate în prealabil de catre acesta.

ART. 8

(1) În conformitate cu Legea, Consiliul de mediere va aviza toate programele de formare a mediatorilor, precum si programele postuniversitare de nivel master în mediere.

(2) Avizul pentru toate programele de formare a mediatorilor se obtine conform art. 51 si 52 din Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului de mediere.

ART. 9

(1) În cazul furnizorilor de formare, dupa obtinerea avizului Consiliului de mediere pentru programul de formare a mediatorilor, acestia se vor adresa comisiilor de autorizare si vor urma procedurile prevazute de cadrul legal din domeniul formarii profesionale a adultilor, în vederea autorizarii.

(2) Conform clasificarii cuprinse la art. 5 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, programele de formare profesionala a mediatorilor se încadreaza la categoria programelor de specializare.

ART. 10

(1) În cazul furnizorilor de formare autorizati, programul de formare se va finaliza cu organizarea unui examen în conditiile art. 18 alin. (1), al art. 31 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si se va elibera certificatul de absolvire cu recunoastere nationala, care are regimul actelor de studii.

(2) Certificatul este însotit de "Suplimentul descriptiv al certificatului", în care se precizeazacompetentele profesionale dobândite, conform dispozitiilor art. 4 din Metodologia certificarii formarii profesionale a adultilor, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 501/5.253/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

ART. 11

Furnizorii de formare autorizati vor fi înregistrati de catre Consiliul de mediere în tabloul acestora, conform art. 20 lit. d) din Lege.

CAPITOLUL II

Scopul standardului de formare a mediatorilor

ART. 12

Scopul standardului de formare a mediatorilor este stabilirea setului de criterii si proceduri privind programele de formare a mediatorilor în vederea aplicarii dispozitiilor Legii pentru îndeplinirea cerintelor minimale prin care sa se asigure dobândirea competentelor profesionale ale mediatorilor, în conditiile legii.

ART. 13

(1) Dupa absolvirea cursurilor de formare initiala avizate de Consiliul de mediere, mediatorii se pot specializa pe domenii.

(2) Standardul de formare a mediatorilor se va completa cu competente specifice, pe masura ce domeniile de specializare vor fi identificate.

CAPITOLUL III

Principii

ART. 14

Prezentul standard reflecta principiile medierii care se vor regasi în programul de formare, respectiv:

a) participarea voluntara;

b) confidentialitatea;

c) neutralitatea si impartialitatea mediatorului;

d) autodeterminarea partilor;

e) acceptul în cunostinta de cauza.

ART. 15

În vederea pregatirii si sustinerii programului de formare, se recomanda formatorilor consultarea Standardului ocupational al mediatorului, a Codului etic al mediatorului si a Legii.

ART. 16

Programele de formare profesionala cuprind cel putin urmatoarele elemente:

a) obiectivele programului de formare profesionala exprimate în competentele profesionale ce urmeaza a fi dobândite;

b) durata de pregatire pentru realizarea obiectivelor propuse;

c) numarul minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de pregatire;

d) calificarea persoanelor cu atributii de instruire teoretica si practica, denumite în continuare formatori;

e) programa de pregatire;

f) mijloacele si metodele prin care se asigura transmiterea si asimilarea cunostintelor si formarea deprinderilor practice necesare ocupatiei respective;

g) dotarile, echipamentele si materialele necesare formarii;

h) procedura de evaluare în conformitate cu obiectivele specifice programului de formare profesionala.

CAPITOLUL IV

Continutul standardului de formare a mediatorilor

ART. 17

Prezentul standard de formare a mediatorilor are urmatorul continut:

a) cerinte structurale privind programul de formare a mediatorilor;

b) cerinte privind continutul programului de formare a mediatorilor;

c) prevederi referitoare la dotari si echipamente;

d) cerinte privind resursele umane cu atributii în pregatirea mediatorilor, respectiv formatori, examinatori si experti în comisiile de autorizare si evaluare a furnizorilor de formare;

e) proceduri de înregistrare a formatorilor, examinatorilor si expertilor.

CAPITOLUL V

Structura programului de formare a mediatorilor

ART. 18

Programul de formare a mediatorilor poate sa înceapa numai dupa ce a fost avizat de catre Consiliul de mediere si autorizat conform legislatiei din domeniul formarii profesionale a adultilor sau acreditat conform legii, dupa caz.

ART. 19

(1) Programele de formare a mediatorilor propuse de furnizorii de formare dureaza cel putin 80 de ore, in care formatorii sunt in contact direct cu participantii, si acopera in mod obligatoriu continutul recomandat de prezentul standard. 
(2) Furnizorul de formare si echipa de formatori isi asuma programul de formare, pentru care propune o structura unitara si coerenta, asigurand corelarea dintre teorie si practica. 
(3) In cadrul fiecarei discipline din programul de formare, formatorul care sustine partea teoretica se va implica si in partea practica pentru dobandirea abilitatilor corespunzatoare prevazute de Standardul ocupational al mediatorului. 
(4) Fiecare program de formare este coordonat de catre un formator principal. 
(5) La finalul fiecarui program de formare, furnizorul de formare care organizeaza cursurile elibereaza certificate de participare pe care se mentioneaza in mod obligatoriu: perioada de desfasurare a cursului, locatia, formatorii, disciplinele cursului si numarul de ore aferent acestora.

ART. 20

Formatul programului trebuie sa raspunda simultan urmatoarelor cerinte:

(1) Programul de formare este structurat pe discipline sau pe module cuantificate în credite transferabile si acopera toate competentele incluse în Standardul ocupational al mediatorului;

(2) Programul zilnic dureaza minimum 3 ore si nu poate depasi 8 ore, inclusiv pauzele. Timpul însumat al pauzelor este de maximum 2 ore.

(3) Examinarea, interviurile, lucrarile solicitate eventual de formatori cursantilor, precum si alte activitati care nu se inscriu in prevederile art. 19 alin. (1) nu sunt incluse in orele destinate cursului de formare, iar timpul afectat acestora nu se ia in considerare la calculul orelor programului de formare.

(4) Programul de formare a mediatorilor se desfasoara, de regula, în etape de câte 5 zile consecutive.

(5) Programul de formare a mediatorilor se încheie în termen de 90 de zile calendaristice, inclusiv examinarea.

(6) Programul de formare a mediatorilor contine minimum 70% exercitii practice si maximum 30% din timp este alocat pentru elemente de teorie.

ART. 21

În cazul în care programul de formare a mediatorilor nu se desfasoara în format consecutiv de timp, acesta trebuie sa se înscrie în urmatorul cadru:

a) timpul unei sesiuni de instruire este de minimum 3 ore;

b) programul complet de formare a mediatorilor se încheie în termen de 90 de zile calendaristice, inclusiv examinarea.

ART. 22

Materiale suport de curs

(1) Furnizorii de programe de formare a mediatorilor vor elabora materialele de curs înainte de începerea programului de formare.

(2) Furnizorii de programe de formare a mediatorilor trebuie sa puna la dispozitia fiecarui participant suportul de curs/manualul cursului, precum si alte materiale necesare bunei desfasurari a cursului.

(3) Furnizorul de formare va specifica autorul si proprietarul manualului de formare si ai oricarui material utilizat pe perioada formarii.

ART. 23

Numarul maxim de participanti pe grupa de formare este de 24.

ART. 24

Metodele de instruire trebuie sa ajute cursantii sa învete sa aplice cunostintele teoretice si sa îsi dezvolte abilitatile cuprinse în Standardul ocupational al mediatorului.

ART. 25

(1) Programul de formare a mediatorilor trebuie sa includa metode de instruire variate, dintre care urmatoarele sunt minim obligatorii:

- prezentarea;

- discutii în grup;

- simulari sau demonstratii;

- jocuri de roluri.

(2) Formatorii sunt încurajati sa includa în materialele ce se distribuie participantilor:

- exercitii scrise;

- studii de caz;

- materiale multimedia.

ART. 26

Evaluarea programului de formare a mediatorilor

(1) Furnizorul programului de formare a mediatorilor va prezenta în documentatia pentru avizare formele si modalitatile de evaluare a programului.

(2) Modalitatile de evaluare propuse vor urmari evaluarea continutului, procesului de formare, organizarii cursurilor, prestatiei formatorilor, experientei dobândite pe parcursul instruirii de catre participantii la procesul

de formare etc.

(3) Furnizorul programului de formare a mediatorilor va preciza în documentele înaintate spre avizare Consiliului de mediere cine face evaluarea (participantii în program, formatorii etc.), precum si instrumentele de

evaluare.

ART. 27

(1) Consiliul de mediere poate solicita furnizorilor de formare copii ale evaluarilor în termen de un an de la finalizarea programului.

(2) Documentele referitoare la evaluare solicitate de Consiliul de mediere vor fi puse la dispozitia acestuia de catre furnizorul programului de formare a mediatorilor în termen de maximum 14 zile calendaristice de la

solicitare.

(3) În cazul în care un furnizor refuza sa puna la dispozitia Consiliului de mediere documentele solicitate referitoare la evaluare, Consiliul de mediere poate dispune masuri care sa conduca la sanctionarea furnizorului

respectiv.

ART. 28

Un formator nu poate sa supravegheze simultan mai mult de 5 participanti în roluri de mediator.

ART. 29

(1) Formatorii trebuie sa respecte programul si sa fie prezenti pe întreg parcursul disciplinelor pe care au fost desemnati sa le sustina.

(2) Participantii trebuie sa fie prezenti pe întreaga durata a programului de formare a mediatorilor.

(3) În cazuri exceptionale, acestia pot lipsi cu acordul formatorului, dar nu mai mult de 10% din timpul total al programului.

ART. 30

La finalul programului de formare a mediatorilor, formatorii pot evalua performanta participantilor si pe baza de documente scrise, indicând ariile în care acestia au demonstrat însusirea conceptelor de baza si capacitatea de

a performa ca mediator, precum si pe cele în care, în opinia formatorului, sunt necesare îmbunatatiri.

ART. 31

Examinarea participantilor

(1) Absolvirea cursurilor de formare în vederea autorizarii pentru dobândirea calitatii de mediator conform prevederilor art. 7 lit. f) din Lege se face prin examinare, cu respectarea cadrului legal privind formarea adultilor pe cale formala finalizata cu certificat de absolvire cu recunoastere nationala sau a prevederilor privind organizarea programelor postuniversitare de nivel master, dupa caz.

(2) În cazul structurarii programului de formare a mediatorilor pe module cuantificate în credite transferabile, se va organiza examinarea participantilor pentru fiecare modul.

(3) Participantii la programele de formare a mediatorilor sustin examene de absolvire la terminarea stagiilor de pregatire.

(4) Examenul de absolvire reprezinta un set de probe teoretice si practice prin care se constata dobândirea competentelor de mediator.

(5) Examinarea va urmari sa determine gradul în care persoana examinata este capabila saîndeplineasca competentele prevazute în Standardul ocupational al mediatorului.

(6) Examinarea va include în mod obligatoriu cel putin o modalitate prin care persoanei examinate i se vor testa abilitatile practice ca mediator (de exemplu: simulare mediere total sau partial, întrebari din care sa rezulte

reactia în anumite situatii etc.).

(7) În cazul organizarii programului de formare a mediatorilor pe module, verificarea abilitatilor se va face la finalul fiecarui modul. În situatia în care cursantul participa la toate modulele constitutive ale cursului, furnizorul trebuie sa organizeze si un examen final.

(8) Modalitatea de verificare a abilitatilor face parte integranta din examinare si din programul de formare si va fi inclusa în documentatia necesara avizarii acestuia, indiferent de forma programului prevazuta de Lege.

(9) În cazul în care nu se asigura de catre furnizorul de formare verificarea abilitatilor, acesta va specifica situatia în documentatia de avizare a programului si va propune modalitatea de realizare a acestei cerinte.

ART. 32

(1) Examenul de absolvire a modulului sau examenul final de absolvire a programului de formare a

mediatorilor se organizeaza în cel mult 30 de zile de la data finalizarii modulului, respectiv a cursului de

formare.

(2) Cursantul care nu a fost declarat admis la examenul de absolvire a modulului, respectiv la examenul final de absolvire a programului de formare a mediatorilor, se poate înscrie la o alta sesiune de examinare într-un

interval de maximum 6 luni, în aceleasi conditii stabilite de furnizorul de formare.

ART. 33

În cazul în care furnizorul de formare nu organizeaza examen în timpul dorit de participant, acesta se poate adresa altui furnizor de formare autorizat care organizeaza examen de absolvire a cursului de formare a mediatorilor.

ART. 34

Certificarea

(1) Furnizorul de programe de formare profesionala a mediatorilor elibereaza persoanei care a promovat examenul un certificat de absolvire cu recunoastere nationala.

(2) Certificatele de absolvire cu recunoastere nationala sunt tiparite de institutiile abilitate în domeniul formarii adultilor sau ale învatamântului postuniversitar, dupa caz, în conformitate cu legislatia în domeniu, si

au regimul actelor de studii.

(3) Certificatele de absolvire cu recunoastere nationala se elibereaza însotite de o anexadenumita "Supliment descriptiv al certificatului", în care se precizeaza competentele profesionale dobândite.

(4) În cazul programelor de formare profesionala a mediatorilor structurate pe module, la terminarea fiecarui modul, dupa sustinerea examenului de absolvire a modulului, se elibereaza certificat de absolvire a modulului

respectiv, cu mentionarea competentelor profesionale dobândite, cuantificate în credite transferabile. Dupa absolvirea examenului final se elibereaza si certificatul de absolvire cu recunoastere nationala, însotit de "Supliment descriptiv al certificatului".

CAPITOLUL VI

Continutul programului de formare a mediatorilor

ART. 35

Programa de pregatire pentru fiecare program de formare a mediatorilor se va întocmi de catre furnizorii de formare în conformitate cu cerintele de continut al programului de formare cuprinse în prezentul standard.

ART. 36

În vederea autorizarii programului de formare a mediatorilor, inclusiv a celor incluse în programe postuniversitare de nivel master în domeniul medierii, este obligatorie avizarea programei de pregatire de catre Consiliul de mediere. Avizul este anterior solicitarii de autorizare sau acreditarii si începerii programului.

ART. 37

Continutul programului de formare a mediatorilor trebuie sa includa urmatoarele elemente ale teoriei si practicii medierii:

1. Teoria si analiza conflictelor:

- durata: 16 ore;

- obiectiv: la finalul cursului participantii sunt capabili sa identifice aspectele generale si particulare ale conflictului si sa recunoasca diferitele modalitati de interventie;

- subiecte care trebuie minimal incluse:

a) definire, tipuri si raspunsuri în conflict;

b) elemente de dinamica a conflictelor;

c) elemente de analiza conflictelor.

2. Rezolvarea alternativa a disputelor:

- durata: 8 ore;

- obiectiv: la finalul cursului, participantii au înteles particularitatile rezolvarii unei dispute bazate pe interese si pot face diferenta dintre mediere si alte metode de rezolvare a disputelor;

- subiecte care vor trebuie minimal incluse:

a) continuumul rezolvarii disputelor;

b) metode de rezolvare alternativa a disputelor (prezentare, comparatii, rolul celei de-a treia parti, diferenta dintre mediere si alte forme de interventie, rezolvarea bazata pe interese).

3. Mediere:

- durata: 48 de ore.

3.1. Teoria si practica medierii:

- obiectiv: la finalul cursului participantii au dobândit cunostinte privind cadrul conceptual necesar întelegerii si aplicarii medierii si si-au dezvoltat abilitati de analiza de oportunitate privind utilizarea acestei metode pentru rezolvarea unei dispute;

- subiecte care trebuie minimal incluse:

a) definirea medierii;

b) principiile medierii;

c) rolul mediatorului;

d) drepturile partilor;

e) avantajele/dezavantajele medierii;

f) stiluri, tipuri de mediere si tipuri de mediatori.

3.2. Procesul de mediere:

- obiectiv: la finalul cursului participantii au dobândit cunostintele necesare privind procesul de mediere si si-au dezvoltat abilitati pentru a pregati si a conduce sedinta de mediere;

- programul de formare trebuie sa asigure ca fiecare cursant sa participe cel putin de doua ori in exercitii in care parcurge complet rolul de mediator si sa acopere cel putin urmatoarele subiecte:

a) etapele procesului de mediere:

a1) acordul de a media si pregatirea sesiunii de mediere;

a2) prezentarea procesului de mediere si stabilirea regulilor;

a3) identificarea problemelor;

a4) explorarea intereselor si problemelor;

a5) generarea de optiuni;

a6) încheierea acordului;

a7) încheierea sesiunii de mediere;

b) tehnici:

b1) construirea încrederii si mentinerea echilibrului între parti, depasirea impasului etc.;

b2) utilizarea si organizarea de întâlniri separate;

c) abilitati de comunicare:

c1) comunicare verbala si nonverbala;

c2) ascultare activa;

c3) bariere de comunicare în conflict;

c4) formularea întrebarilor;

c5) reformulare si clarificare;

c6) asertivitate.

3.3 Etica mediatorului:

- obiectiv: la finalul cursului participantii cunosc principiile etice pentru a decide în cunostinta de cauza cu privire la procesul de mediere si au abilitati pentru a-si mentine pozitia de neutralitate si impartialitate ca mediatori;

- subiecte care trebuie minimal incluse:

a) impartialitate, neutralitate, evitarea conflictului de interese;

b) autodeterminarea partilor;

c) confidentialitatea;

d) coduri de conduita;

e) prevederi legale privind respectarea eticii.

4. Organizarea activitatii mediatorilor:

- durata: 8 ore;

- obiectiv: la finalul sesiunii participantii cunosc modul de organizare a activitatii de mediator si au abilitati de redactare si gestionare a documentelor cerute de Lege referitor la activitatea mediatorului;

- subiecte ce trebuie minimal incluse:

a) Legea nr. 192/2006 si atributiile Consiliului de mediere;

b) redactarea de acorduri/contracte conform cerintelor Legii nr. 192/2006;

c) gestionarea documentelor referitoare la cauzele în care a mediat;

d) confidentialitatea conform prevederilor legale care vizeaza activitatea mediatorului;

e) raspunderea profesionala si forme de protectie.

ART. 38

Programul de formare a mediatorilor trebuie sa asigure conditiile pentru dobândirea competentelor mediatorului, conformându-se urmatorului cadru:

a) formatorii care supravegheaza rolurile de mediator sunt mediatori autorizati si fac dovada îndeplinirii conditiilor prevazute în prezentul standard;

b) personalul didactic care desfasoara activitati didactice teoretice si practice în cadrul programelor postuniversitare de nivel master, în care sustine teme/discipline din programul de formare a mediatorilor, trebuie sa fie înregistrat ca formatori, respectiv ca examinatori în conditiile art. 40 - 47 din prezentul standard.

ART. 39

Dotari si echipamente

(1) Dotarile trebuie sa fie în numar suficient, la calitatea necesara si în stare de functionare, putând fi:

a) echipamente de prezentare de tip: tabla, flipchart, calculatoare, retro/videoproiectoare, aparatura video/TV etc.;

b) materiale demonstrative de tip: planse, casete video, software specializat etc.

(2) Furnizorul de formare va asigura desfasurarea cursurilor într-un spatiu adecvat ca dimensiune si mod de organizare, astfel încât sa permita accesul participantilor la pregatirea teoretica si dobândirea abilitatilor.

(3) Spatiul necesar pentru desfasurarea cursurilor de formare este de minimum 2 mp pentru fiecare participant, respectiv de minimum 48 de mp pentru o grupa de 24 de persoane.

CAPITOLUL VII

Formatori, examinatori si experti în comisiile de autorizare a furnizorilor de formare

ART. 40

Formatorii care îndeplinesc cerintele Standardului de formare a mediatorilor vor fi înregistrati în Tabloul formatorilor în domeniul medierii, cu mentiunea formator debutant sau formator principal.

ART. 41

(1) Consiliul de mediere întocmeste si actualizeaza lista expertilor care evalueaza programe ale furnizorilor de formare, precum si lista examinatorilor de competente.

(2) Expertii evaluatori si examinatorii sunt inscrisi in Tabloul examinatorilor si evaluatorilor prin hotarare a Consiliului de mediere, fiind desemnati dintre formatorii inscrisi in Tabloul formatorilor in domeniul medierii, cu mentiunea «formator principal».

(3) Pentru a participa in comisiile de examinare, examinatorii sunt desemnati prin hotarare a Consiliului de mediere dintre examinatorii inscrisi in Tabloul examinatorilor si evaluatorilor, conform Regulamentului de organizare a examenului de absolvire. 

(4) Pentru evaluarea programelor de formare si a furnizorilor care propun aceste programe, Consiliul de mediere desemneaza prin hotarare evaluatori dintre cei inscrisi in Tabloul examinatorilor si evaluatorilor.

ART. 42

Programele de formare organizate de catre furnizorii de formare autorizati se vor realiza numai cu formatori înregistrati în Tabloul formatorilor în domeniul medierii, dintre care minimum un formator principal.

ART. 43

Poate fi înregistrata ca formator în domeniul medierii cu mentiunea "formator debutant" persoana care îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) este mediator autorizat in conditiile Legii si exercita profesia in una dintre formele prevazute de Lege;

b) are experienta în domeniul medierii de minim 3 ani;

c) are minimum 80 de ore de pregatire în domeniul conflictelor, incluzând în mod obligatoriu un curs de mediere de minimum 40 de ore;

d) a actionat ca mediator în minimum 25 de cazuri, documentate;

e) are pregatire în domeniul formarii adultilor, conform legislatiei în vigoare.

ART. 44

Pentru a fi inregistrata ca formator cu mentiunea «formator principal», persoana care solicita inregistrarea trebuie sa faca dovada indeplinirii cumulative a urmatoarelor cerinte suplimentare fata de art. 43 din prezentul standard: 
a) a avut atributii de elaborare pentru cel putin un program de formare de mediatori; 
b) a participat la elaborarea a cel putin unui manual/suport de curs pentru formarea mediatorilor; 
c) a participat ca formator in cel putin 3 cursuri complete de formare a mediatorilor; 
d) are minimum 240 de ore de activitate ca formator in cursuri de formare a mediatorilor; 
e) are minimum 40 de ore de pregatire in domeniul conflictelor, suplimentar fata de pregatirea ca formator debutant; 
f) a format in cadrul cursurilor de formare a mediatorilor minimum 60 de persoane.

ART. 45

(1) Inregistrarea ca formator, formator principal, examinator, evaluator se face pentru o perioada de 4 ani. 
(2) In vederea inregistrarii, persoanele interesate vor depune la Consiliu o cerere la care sunt atasate documentele doveditoare pentru indeplinirea conditiilor prevazute de prezentul standard. 
(3) Consiliul de mediere verifica dosarul si emite o hotarare privind aprobarea sau respingerea cererii, in termen de maximum 45 de zile de la inregistrarea acesteia. 
(4) Consiliul de mediere elibereaza hotararea in original, in termen de maximum 15 zile de la adoptare. 
(5) Formatorii si formatorii principali vor fi inscrisi in Tabloul formatorilor. 
(6) Examinatorii si evaluatorii vor fi inscrisi in Tabloul examinatorilor si evaluatorilor. 
(7) Tablourile se intocmesc de catre Consiliul de mediere si se actualizeaza ori de cate ori apar modificari, dar nu mai mult decat lunar. 
(8) In vederea reinregistrarii pe aceeasi pozitie formatorul trebuie sa faca dovada medierii a minimum 10 cazuri anual, dupa autorizarea ca mediator.

ART. 46

Inregistrarea ca examinator sau ca expert evaluator a formatorului inregistrat la categoria «formator principal» se face prin hotarare a Consiliului de mediere, pe baza documentelor care dovedesc indeplinirea cumulativa a urmatoarelor cerinte suplimentare: 
a) are minimum 240 de ore de formare in domeniul medierii, in calitate de formator principal; 
b) a format minimum 60 de persoane in domeniul medierii, in calitate de formator principal;
c) are minimum 40 de ore de pregatire in domeniul conflictelor, suplimentar fata de formatorul principal; 
d) a coordonat in calitate de formator principal minimum 3 cursuri de formare a mediatorilor.

ART. 47

(1) Îndeplinirea conditiilor prezentate la art. 43, 44 si 46 din prezentul standard va fi probata prin prezentarea de documente doveditoare, în conformitate cu procedura elaboratade Consiliul de mediere si publicata pe siteul acestuia.

(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) cetatenii altor state pentru care furnizorul de formare depune documentele prevazute la art. 51 lit. d) din Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului de mediere, din care rezulta pregatirea si experienta practica în domeniul formarii de mediatori.

CAPITOLUL VIII

Dispozitii tranzitorii

ART. 48

(1) In vederea autorizarii ca mediator, pana la data la care procedura de avizare si autorizare a furnizorilor de formare devine aplicabila, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2008, se vor putea organiza cursuri de formare a mediatorilor, finalizate cu examen, in conditiile prezentului standard, numai cu aprobarea expresa a Consiliului de mediere, si in cadrul carora formatorii pot fi persoane care indeplinesc conditiile prevazute la art. 43 lit. b)-d). 
(2) La o luna de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Tabloului mediatorilor, formatorii trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 43 lit. a)-d).

ART. 49

(1) Persoanele care au absolvit minimum 80 de ore de cursuri de formare anterior sau care, la intrarea în vigoare a Legii, urmau cursuri de formare a mediatorilor în cadrul unor programe aflate în derulare pot solicita eliberarea unui certificat de recunoastere a competentelor dobândite ca mediator, în maximum 12 luni de la adoptarea de catre Consiliul de mediere a hotarârii prin care se constata încadrarea în dispozitiile art. 72 alin. (2) din Lege.

(2) Se considera curs de formare orice curs derulat în tara sau în strainatate, care acoperamodular sau integral cerintele de continut pentru programele de formare a mediatorilor, conform art. 37 din prezentul standard.

(3) Se considera program aflat în derulare orice program de formare care îndeplineste conditiile cuprinse la art. 20 alin. (1) si (6) si care se afla în una dintre urmatoarele situatii:

a) programul de formare a fost derulat în cadrul unui proiect depus spre finantare sau deja aprobat la data publicarii Legii, iar structura, durata si metodele de desfasurare a cursurilor de formare erau deja cunoscute;

b) programul de formare a fost derulat în cadrul unor programe care la data publicarii Legii erau deja autorizate sau acreditate, conform legislatiei în vigoare în domeniul formarii adultilor sau al învatamântului postuniversitar.

(4) Certificatul mentionat la alin. (1) înlocuieste certificatul de absolvire prevazut la art. 4 alin. (2) si la art. 5 din prezentul standard.

ART. 50

(1) Persoanele care nu îndeplinesc conditiile prevazute la art. 49 alin. (1) din prezentul standard referitor la numarul de ore, dar care au urmat un program de formare de minimum 40 de ore în mediere anterior aparitiei Legii, vor fi autorizate ca mediator în conditiile prevazute la art. 7 lit. a) - e) si la art. 72 alin. (2) din Lege, cu obligatia prezentarii documentelor care atesta programa de formare parcursa si de a sustine în termen de maximum 12 luni de la obtinerea autorizatiei de mediator un examen pentru verificarea competentelor dobândite prin practica.

(2) Persoanele declarate promovate la examenul prevazut la alin. (1) pot solicita în maximum 12 luni de la promovarea examenului eliberarea de catre Consiliul de mediere a unui certificat de recunoastere a competentelor dobândite ca mediator.

ART. 51

(1) Furnizorii de formare, care deruleaza programe de formare a mediatorilor în conditiile art. 48 din prezentul standard, vor organiza examen de absolvire în conformitate cu hotarârile adoptate de Consiliul de mediere si cu dispozitiile prezentului standard.

(2) Institutiile de învatamânt superior acreditate, care au desfasurat programe postuniversitare de nivel master în domeniul medierii care nu au fost avizate anterior de catre Consiliul de mediere si pentru care nu pot face dovada ca se încadreaza în conditiile prevazute de art. 49 alin. (3), pâna la finalizarea procedurilor de avizare pot organiza examen de absolvire în colaborare cu Consiliul de mediere si cu respectarea prevederilor prezentului standard.

ART. 52

(1) Examenul de absolvire organizat în conditiile art. 51 se finalizeaza cu Certificat de absolvire emis de catre Consiliul de mediere si are regimul actelor de studii.

(2) Certificatul de absolvire se tipareste de catre Consiliul de mediere si este însotit de un "Supliment descriptiv al certificatului" în care se precizeaza competentele profesionale dobândite si numarul de ore de pregatire în conformitate cu cerintele de continut ale programelor de formare.

(3) Certificatele de absolvire tiparite de Consiliul de mediere se pun la dispozitia furnizorilor de formare si ale institutiilor de învatamânt superior acreditate, contra cost.

(4) Certificatele de absolvire dobândite în conditiile art. 51 din prezentul standard asiguraîndeplinirea conditiilor prevazute la art. 7 lit. (f) din Lege si dau dreptul de a dobândi calitatea de mediator si accesul în profesie.

ART. 53

(1) Consiliul de mediere va elabora procedura de avizare a programelor de formare a mediatorilor pe care o va publica pe site-ul propriu.

(2) Procedura de avizare a programelor de formare a mediatorilor începe de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului standard.

CUPRINS :

1. PREAMBUL

1.1. Definitii
1.2 Misiunea mediatorului
1.3. Obiectivele Codului

2. PRINCIPII GENERALE

2.1. Libertatea partilor de a recurge la mediere si de a lua o decizie
2.2 Nediscriminarea
2.3 Independenta si impartialitatea mediatorului
2.4. Încrederea si integritatea morala
2.5. Secretul profesional - confidentialitate
2.6. Conflictul de interese
2.7. Stabilirea onorariilor
2.8. Raspunderea mediatorului
2.9. Incompatibilitati
2.10. Calitatea procesului de mediere

3. COMPORTAMENTUL PROFESIONAL

4. RELATIILE DINTRE MEDIATORI

5. DISPOZITII FINALE



1. PREAMBUL

Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati, împreuna cu normele privind raspunderea disciplinara a acestora, Legea 192/16.05.2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator si Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului de mediere constituie principalele reguli îin conformitate cu care mediatorii îsi desfasoara activitatea .
Codul de etica si deontologie profesionala al mediatorilor autorizati cuprinde ansamblul normelor si caracteristicilor ce definesc calitatea activitatii profesionale, el având rol de a servi ca linie de conduita obligatorie a mediatorilor, astfel încât acestia sa desfasoare o activitate competenta si responsabila, în conformitate cu etica profesiei . 

1.1 Definitii:

În sensul prezentului cod, medierea este modalitatea voluntara de solutionare a conflictelor dintre doua sau mai multe persoane, pe cale amiabila, cu sprijinul unei terte persoane neutra, calificata si independenta, printr-o activitate desfasurata în conformitate cu prevederile legale în domeniu si normele prezentului Cod. Mediatorul este persoana neutra, impartiala si calificata, apta sa faciliteze negocierile între partile aflate în conflict, în scopul obtinerii unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile.
Probitatea profesionala reprezinta respectarea tuturor normelor deontologice si de organizare si functionare ale profesiei stabilite prin lege, regulament de organizare si functionare, cod etic si deontologic si hotarâri ale Consiliului de Mediere.

1.2. Misiunea mediatorului

Într-o societate întemeiata pe respect fata de justitie, mediatorul îndeplineste un rol eminent. Într-un Stat de drept, mediatorul are sarcina de a încerca solutionarea conflictelor pe cale amiabila, în conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate . Mediatorul nu are si nu poate avea o obligatie de rezultat, ci doar de prudenta si diligenta. Solutionarea conflictului depinde exclusiv de acordul partilor, misiunea principala a mediatorului fiind aceea de a depune toate efortul de care este capabil si priceperea pe care o are pentru a sprijini partile sa ajunga la un acord. 

1.3. Obiectivele codului

Normele deontologice sunt destinate sa garanteze, prin acceptarea lor liber consimtita, buna îndeplinire de catre mediator a misiunii sale, recunoscuta ca fiind indispensabila pentru buna functionare a societatii. Nerespectarea acestor norme de catre mediatori, va duce, în ultima instanta, la aplicarea unei sanctiuni disciplinare.

Obiectivele prezentului codului de etica si deontologie profesionala sunt urmatoarele:

a) sa ofere mediatorilor liniile de conduita directoare în activitatea pe care o desfasoara
b) sa apere interesul public (medierea este, conf.art.4 alin 1 din legea 192 o activitate de interes public)
c) sa promoveze încrederea în mediere ca modalitate alternativa de solutionare a conflictelor.

2. PRINCIPII GENERALE

2.1 Libertatea partilor de a recurge la mediere si de a lua o decizie


2.1.1. Mediatorul are obligatia de a se asigura ca partile au recurs la procedura de mediere în mod voluntar, în cunostinta de cauza si fara a fi constrânse. Fac exceptie de la acest principiu situatiile în care medierea este o procedura obligatorie prevazuta de legile speciale.
2.1.2. Mediatorul trebuie sa respecte si sa încurajeze dreptul partilor de a lua orice decizie libera si în cunostinta de cauza care sa solutioneze divergentele dintre ele.
2.1.3. Mediatorul va informa partile, de la început, în ce va consta activitatea sa si asupra faptului ca decizia finala le apartine în mod exclusiv si ca se pot retrage oricând din procesul de mediere.
2.1.4. Mediatorul nu va oferi partilor consultanta legala sau de specialitate, în schimb poate sfatui partile ca pot obtine asistenta juridica independenta sau de specialitate.
2.1.5. Mediatorii trebuie sa acorde asistenta numai în cazul în care au calificarea necesara pentru a raspunde în mod rezonabil orizontului de asteptare al partilor angajate în mediere.

2.2 Nediscriminarea

Mediatorul nu va refuza activitatea de mediere si nu o va exercita la standarde inferioare din motive ce tin de rasa, culoarea, nationalitatea, origine etnica, limba, religia, sexul, opinia, apartenenta politica, averea sau originea sociala a partilor.

2.3. Independenta, neutralitatea si impartialitatea mediatorului

Mediatorii trebuie sa fie independenti, neutrii fata de dispute si parti si sa conduca procesul de mediere într-un mod impartial. În exercitarea atributiilor lor profesionale trebuie sa se bucure de deplina independenta fata de entitati care ar putea avea interese în cauzele în care are loc medierea. Aceasta independenta trebuie sa fie de natura a le garanta impartialitatea, neutralitatea si echidistanta fata de cauza, rezultatele acesteia si partile implicate în disputa.
Mediatorul trebuie sa evite orice situatie de natura sa îi limiteze independenta si sa respecte normele de etica profesionala .
Daca în orice moment din timpul procesului de mediere mediatorul îsi pierde aceste atribute, el este obligat sa aduca acest fapt la cunostinta partilor implicate în conflict si – daca este cazul – sa anunte entitatea care a referit cazul.
În situatiile în care vor fi solutionate prin mediere conflicte de familie, independenta si impartialitatea mediatorului nu pot fi argumente pentru a ignora sau neglija interesul superior al minorului.

2.4. Încrederea si integritatea morala

Relatia dintre mediator si parti se bazeaza pe încredere, având la baza cinstea, probitatea, spiritul de dreptate si sinceritatea mediatorului.

2.5. Secretul profesional - confidentialitatea

Prin însasi natura misiunii sale, mediatorul este depozitarul secretelor partilor implicate în procedura medierii si destinatarul comunicarilor de natura confidentiala. 
Fara o garantie a confidentialitatii, încrederea nu poate exista. Prin urmare, secretul profesional este recunoscut ca fiind deopotriva un drept si o îndatorire fundamentala si primordiala a mediatorului .
Mediatorul trebuie sa respecte secretul oricarei informatii confidentiale de care ia cunostinta în cadrul activitatii sale profesionale. Aceasta obligatie nu este limitata în timp. 

2.6. Conflictul de interese

Mediatorul trebuie sa refuze preluarea unui caz daca stie ca exista împrejurari care lar împiedica sa fie neutru si impartial, precum si atunci când constata ca drepturile în discutie nu pot face obiectul medierii.
Mediatorii vor face cunoscute toate conflictele de interese potentiale sau existente de care sunt, în mod rezonabil, constienti. Comunicarea conflictelor de interese se face atât catre partile în conflict cât si, daca este cazul, entitatii care a referit cazul. Daca partile nusi dau acordul expres privind participarea sa, în continuare, mediatorul, într-o asemenea situatie, este obligat sa renunte la solutionarea respectivului caz.
De asemenea, mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre parti intr-o procedura judiciara ori arbitrala având ca obiect conflictul supus medierii . Mediatorul nu poate fi audiat ca martor în legatura cu faptele sau actele de care a luat la cunostinta în cadrul procedurii de mediere.

2.7. Stabilirea onorariilor

Mediatorul trebuie sa informeze partile cu privire la onorariu, iar valoarea însumata a onorariului si cheltuielilor ocazionate de procedura medierii trebuie sa fie echitabila si justificata. Ei vor explica partilor baza de calcul si valoarea onorariilor, precum si a deconturilor de cheltuieli.

2.8. Raspunderea mediatorului

Mediatorul raspunde civil, penal si disciplinar, pentru încalcarea obligatiilor sale profesionale, în conformitate cu prevederile legii civile, penale si normelor stabilite de Consiliul de mediere.
Încalcarea prevederilor prezentului cod constituie atingere adusa probitatii profesionale si atrag sanctionarea conform legii.

2.9. Incompatibilitati

Exercitarea profesiei de mediator este compatibila cu orice alta profesie, cu exceptia incompatibilitatilor prevazute prin legi speciale .

2.10. Calitatea procesului de mediere

Mediatorii trebuie sa depuna toate diligentele necesare în vederea prestarii unui serviciu de calitate în conditii de siguranta, respect reciproc, egalitate de sanse, respectarea diversitatii, corectitudine profesionala si procedurala.

3. COMPORTAMENTUL PROFESIONAL

3.1. În exercitarea profesiei, mediatorii au obligatia sa respecte hotarârile Consiliului de Mediere.

3.2. Mediatorul trebuie sa adopte un comportament apt de a contribui la cresterea prestigiului profesiei.

Pentru aceasta el trebuie sa fie devotat profesiei, sa-si îmbunatateasca tehnicile si practicile profesionale, urmând în acest scop cursuri de formare continua. Mediatorul trebuie sa se asigure ca personalul angajat sau administrativ necesar activitatii de mediere respecta deontologia si secretul profesiei .
Toti mediatorii, astfel cum sunt definiti în continutul legii, trebuie sa se abtina, chiar în afara exercitarii profesiei, de la orice încalcari ale legilor, regulamentelor si regulilor profesiei, si de la orice actiuni contrare impartialitatii, independentei si onoarei profesiei, susceptibile sa aduca stirbire demnitatii acesteia, adica probitatii profesionale.

3.3. Mediatorul este autorizat sa informeze publicul despre serviciile pe care le ofera,

cu conditia ca informatia sa fie fidela, veridica si cu respectarea secretului profesional, a altor principii esentiale ale profesiei si a regulilor de publicitate stabilite prin norme aplicabile profesiei.
Mediatorul va evita sa faca mentiuni care sa aduca atingere intereselor altor practicieni în mediere.

4. RELATIILE DINTRE MEDIATORI 

4.1. Practicienii în mediere îsi datoreaza amabilitate si respect reciproc.

Acestea exclud vulgaritatea si manifestarile necuviincioase. Ei trebuie sa se abtina de la orice atitudine jignitoare ori imputari rau voitoare, în general sa se abtina de la orice actiune susceptibila de a aduce daune altor colegi mediatori.

4.2. Divergentele dintre mediatori se vor solutiona pe cale amiabila, iar în situatia nerezolvarii pe aceasta cale, vor fi supuse dezbaterii Consiliului de mediere, constituit în instanta disciplinara .

5. DISPOZITII FINALE

Regulile privind conduita etica si deontologia profesionala sunt obligatorii pentru toti mediatorii. Adoptat astazi, 17.02.2007, de Consiliul de Mediere.

În România, primele ini?iative de promovare a medierii dateaz? din 1996, când Funda?ia pentru Schimb?ri Democratice a derulat primul proiect în domeniul medierii al?turi de Canadian International medierea in romaniaInstitute for Applied Negociation (CIIAN) , în care au fost implica?i mai mul?i reprezentan?i ai profesiilor juridice ?i reprezentan?i ai Ministerului Justi?iei. În perioada 1999 – 2000, Ministerul Justi?iei a derulat un program de formare a mediatorilor sus?inut de c?tre Asocia?ia Baroului American, prin Programul CEELI, ?i un proiect împreun? cu Funda?ia pentru Schimb?ri Democratice, în cadrul c?ruia s-a desf??urat un program pilot de promovare ?i aplicare a medierii în cadrul Judec?toriei Sectorului 3 Bucure?ti. În anul 2000 se ini?iaz? de c?tre Ministerul Justi?iei primul proiect de lege privind medierea, proiect ce a întâmpinat o puternic? opozi?ie, în primul rând din partea parlamentarilor avoca?i. Ideea ca medierea s? fie una din solu?iile pentru cre?terea calit??ii actului de justi?ie ?i degrevarea instan?elor juridice a fost îns? inclus? în angajamentele de aderare ale României fa?? de Uniunea European?, f?r? a se men?iona în mod expres dac? acest lucru va fi f?cut printr-o lege cadru sau printr-o reglementare numai la aplicarea medierii în rela?ie cu instan?ele de judecat?. În luna mai 2003, prin Ordinul Ministrului Justi?iei, a fost înfiin?at Centrul Pilot de Mediere de pe lâng? Tribunalul Dolj ?i Judec?toria Craiova, iar prin Ordinul nr. 2683/16.09.2003 a fost aprobat Regulamentul privind organizarea ?i func?ionarea activit??ii centrului ?i a fost constituit? Asocia?ia „Centrul de Mediere Craiova”. Începând cu luna noiembrie 2003, Centrul de Mediere a demarat activitatea prin organizarea de sesiuni de mediere a cauzelor transmise de pe rolul Judec?toriei Craiova ?i al Tribunalului Dolj ?i sesiuni de formare a mediatorilor care îi vizau ca principal grup ?int? pe avoca?i. La 22 mai 2006 s-a publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Legea nr. 192/2006 privind medierea ?i organizarea profesiei de mediator. Aceast? lege clarific? pentru prima oar? locul medierii în sistemul de rezolvare a disputelor/conflictelor, rolul ?i obliga?iile mediatorului în rezolvarea unui conflict, cum se poate apela la serviciul de mediere ?i cine poate fi mediator. Adoptarea Legii nr. 192/2006 privind medierea ?i organizarea profesiei de mediator a permis începerea construirii unui sistem unitar de aplicare a medierii în România.

Potrivit legii române, care reglementeaz? un domeniu larg de aplicare, pot fi supuse medierii dispute în materie civil?, comercial?, de familie, penal?, în domeniul protec?iei consumatorului dar ?i în situa?ia conflictelor de drepturi de care p?r?ile pot dispune, din cadrul conflictelor de munc?. În ce prive?te medierea în cursul procesului civil, în cazul în care litigiul a fost dedus judec??ii, solu?ionarea acestuia prin mediere poate avea loc din ini?iativa p?r?ilor sau la recomandarea instan?ei, acceptat? de p?r?i. La închiderea procedurii de mediere, mediatorul este obligat s? informeze instan?a asupra rezultatului medierii. În situa?ia în care s-a ajuns la o în?elegere, la cererea p?r?ilor, instan?a poate pronun?a o hot?râre, luând act de tranzac?ia p?r?ilor.

Modific?rile aduse Legii nr. 192/2006 prin Legea nr. 370/2009 ?i prin O.G. nr. 13/2010 au fost necesare pentru armonizarea legisla?iei interne cu cea comunitar?, în special cu dispozi?iile Directivei 2008/52/CE a Parlamentului European ?i a Consiliului privind anumite aspecte ale medierii în materie civil??i comercial?.

Centrul pentru Drepturile Omului ?i Migra?ie

 Centrul de

Tehnologia Informa?iei

 Centrul de

 Pie?e Financiare ?i Burse

 Centrul de

 Oratorie ?i Dezbateri

Misiunea centrului este de a promova educa?ia ?i cercetarea ?tiin?ific? prin dezvoltarea parteneriatul între mediul academic ?i actorii cheie implica?i în realit??ile practice ale societ??ii europene ...

Mai mult...

 Are ca scop dezvoltarea aptitudinilor studen?ilor în domeniul tehnologiei informa?iei ?i comunica?iilor, stimulându-i pe ace?tia s? aplice cuno?tin?ele teoretice dobândite pentru rezolvarea unor aplica?ii practice.

Mai mult...

 Misiunea Centrului de Pie?e Financiare Interne ?i Interna?ionale este de a promova educa?ia ?i cercetarea ?tiin?ific? prin dezvoltarea parteneriatul între mediul academic ?i actorii cheie implica?i...

Mai mult...

 Ne propunem sa va invatam sa dezbateti. De ce sa dezbateti?

1. Majoritatea celor care iau in serios activitatea de dezbateri nu vor avea dificultati la angajare la finalul facultatii.

Mai mult...

 

Centrele sunt parte a Proiectului POSDRU/156/1.2/G/132920 „?COALA PRACTIC?: Inovare în înv???mântul superior ?i succes pe pia?a muncii”.

http://scoalapractica.rau.ro/

 

Acest website foloseste cookies. Continuarea navigării pe acest site se consideră acceptare a politicii de utilizare a cookies.
Află mai multe Accept!